Podučavanje kritičkog promišljanja o pravnim informacijama pri korištenju pravne tehnologije: primjer integracije (pravne) tehnologije u kolegij Pravno pisanje?
Pravna informacija početna je točka svakoga pravnog istraživanja. U mnogim područjima znanosti primarni izvori za izučavanje su znanstveni časopisi i knjige. U području prava među primarne izvore spadaju zakonodavstvo i sudska praksa. Stoga se pronalaženje i vrednovanje tih informacija podučava u sklopu kolegija Pravno pisanje na 1. godini na Pravnom fakultetu u Rijeci. U pravnom istraživanju pravnici moraju promišljati o vjerodostojnosti, aktualnost i točnosti pravne informacije. To katkada može biti veliki izazov, budući da smo uslijed stalnog razvoja digitalne tehnologije, pojavi umjetne inteligencije (UI) i posebice generativne umjetne inteligencije (GUI), promjenama u ponašanju ljudi, izloženi enormnim količinama informacija i sve većoj brzini širenja dezinformacija. Sve navedeno uzrokom je dodatne nesigurnosti u pronalaženju potrebne pravne informacije (Callister, 2024). Učenje i istraživanje studenata prava u takvom okružju može usaditi povjerenje u tehnologiju, dovodeći do uvjerenja da informacije koje primaju koristeći pravnu tehnologiju, kao i alate koji počivaju na UI, autoritativne i točne. No, strah od propuštanja ili zaostajanja zbog razvoja digitalne tehnologije, može potaknuti studente da prihvate i koriste nove alate bez kritičke procjene, iz želje da ostanu u tijeku i budu konkurentni u odnosu na svoje kolege. Na radionici će se skrenuti pozornost na nastavne aspekte koji naglašavaju važnost kritičkog vrednovanja pravne informacije u kontekstu primjene alata pravne tehnologije i alata koji su temeljeni na UI, u poučavanju studenata prava. Uz pojašnjenje primjene GUI u pravnom istraživanju, polaznici će biti upoznati s primjerima koji su dobiveni korištenjem alata GUI i njihove primjene u samostalnom rješavanju pravnoistraživačkih zadataka. Radionica je osmišljena kao primjer poučavanja studenata prava o pravnim bazama podataka i GUI u nastavi u kritičkom vrednovanju pravnih izvora, te može poslužiti kao model zainteresiranim polaznicima neovisno o njihovoj stručnoj pozadini. Želja je predavača promicati važnost informacijske pismenosti u području prava u zajednici, osnaživanjem pojedinca u pitanjima povezanim s pravom i tehnologijom.